GIMNAZJUM

w Średniej Wsi



Otwarta lekcja języka polskiego 

Są lekcje, które na zawsze zapadają w pamięć zarówno uczniom, jak i nauczycielowi. Takie właśnie były zajęcia otwarte, które dla nauczycieli języka polskiego z okolicznych szkół i nauczycieli z naszego gimnazjum przygotowała pani Krystyna Gąska 13 grudnia 2007 roku. Tego dnia klasa języka polskiego zamieniła się na moment w wielką scenę teatralną, na której uczniowie klasy I b przedstawili „Opowieść Wigilijną” Karola Dickensa. Już po wejściu do klasy gości zaskoczyły wspaniałe dekoracje wyobrażające ulice XIX-wiecznego Londynu i dopracowane w każdym detalu kostiumy. Ci z nauczycieli, którzy „Opowieść Wigilijną” znają od dawna, natychmiast domyślili się, w jaką postać wcielają się poszczególni uczniowie.  

Ledwie zabrzmiał dzwonek, młodzi aktorzy wprowadzili wszystkich obecnych w nastrój zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, śpiewając piękną pieśń „Hej, kolęda, kolęda...” Największe uznanie wzbudził oczywiście Maciek, grający postać Ebenezera Scrooge’a, choć trzeba przyznać, że każdy, nawet najsłabszy uczeń, włożył całe serce w odegranie swojej roli. Nauczycieli urzekła też naturalność dwóch chłopców wcielających się w role grabarzy.

 

Po półgodzinnym przedstawieniu był czas na swobodną rozmowę nauczycielki z uczniami na temat teatru, ludzi, którzy biorą udział w powstawaniu spektaklu teatralnego (wymieniony został także sufler, choć w obejrzanym przed chwilą przedstawieniu nie miałby on raczej nic do roboty). Uczniowie bardzo swobodnie wymieniali i objaśniali najróżniejsze terminy związane z teatrem. Lekcję zakończyło wybranie najładniejszego folderu o „Opowieści Wigilijnej” oraz najciekawszego kostiumu. Po tak wspaniałej lekcji nawet zadanie domowe uczniowie przyjęli z entuzjazmem; mieli w końcu napisać sprawozdanie z przedstawienie teatralnego, którego sami byli twórcami. 

Obecni na lekcji nauczyciele zgodnie ocenili, że dzięki takiej formie przeprowadzenia tych zajęć każdy z uczniów już na zawsze zapamięta treść i przesłanie dzieła Dickensa. Nie od dziś wiadomo przecież, że emocjonalne zaangażowanie wzmacnia proces uczenia się i zapamiętywania. Zauważono także, iż przygotowanie inscenizacji wymagało od dzieci dokładnego zapoznania się z treścią lektury, co jest szczególnie cenne współcześnie, gdy niektórzy uczniowie rzadko lub wcale nie sięgają po lektury szkolne. Na koniec spotkania, każdy z nauczycieli obserwujących zajęcia, otrzymał na pamiątkę scenariusz obejrzanego podczas lekcji widowiska.  

Czekamy teraz na kolejne, równie interesujące zajęcia otwarte, które przygotują nauczyciele innych przedmiotów, uczący w naszym gimnazjum.


© 2007     Publiczne Gimnazjum w Średniej Wsi 38 - 604 Hoczew
Wszelkie uwagi dotyczące zawartości stron proszę kierować do: WEBMASTERA